Вчителям
Щоб уникнути “Емоційного вигорання”
- Плануючи робочий день, обов’язково виділяйте час для емоційного відпочинку. Так, обідню перерву можна із користю для здоров’я провести в найближчому парку або просто на вулиці, змінивши робочу обстановку. «Подорож» у переповненій маршрутці додому або на роботу можна замінити на прогулянку пішки;
- Плануйте робочий тиждень, місяць із визначенням короткострокових і довгострокових цілей роботи, що дозволить фокусуватися на необхідних діях, підвищить мотивацію діяльності та зменшить кількість невиправданих емоційних витрат. Варто виділяти завдання та цілі, що є пріоритетними або такими, що виконуються найшвидше;
- Варто впорядкувати власні думки та бажання. Не слід хапатися за все й одразу в гонитві за примарним результатом або похвалою керівника. Виділіть час для зустрічей із друзями, відпочинку із коханою людиною поза межами звичної повсякденності, відвідин мистецьких або спортивних заходів. Вихідні, особливо в теплу пору року, корисно проводити на відкритому повітрі, уникаючи пассивного проведення часу перед телевізором на дивані;
- У пригоді стане професійний розвиток і самовдосконалення (обмін професійною інформацією з колегами, що дає відчуття світу ширшого, ніж той, який існує в середині окремого колективу – курси підвищення кваліфікації, конференції тощо). Крім суто професійної користі, такі заходи покликані активізувати взаємозв’язки з колегами, активнее спілкування в новихумовах, а це відволікає від буденності та рутини;
- Банальним, але важливим компонентом боротьби зі стресом є підтримування гарної фізичної форми. Між станом тіла й розумом є тісний зв’язок: неправильне харчування, зловживання спиртними напоями, тютюном посилюють прояви синдрому вигорання. Ні за яких обставин не можна нехтувати повноцінним сном, адже тільки в цей час мозок відпочиває та накопичує енергію на наступний день;
- Нове хобі може не тільки додати задоволення у житті, а й допомогти почуватися більш мотивованим. Години, присвячені приміром, вишиванню, збережуть дні, присвячені пошуку емоційного заспокоєння;
- Категоричним правилом має стати відмова від роботи вдома та обговорення робочих проблем поза роботою;
- Зрештою, візьміть відпустку та просто забудьте про проблеми на роботі.
Пам’ятайте: «Це ваше життя, і ви живете тільки один раз!»
Поради щодо встановлення довіри між підлітком і вчителем в кризовий для підлітків час
- Уважно вислуховуйте підлітка. Прагніть до того, щоб підліток зрозумів, що він вам не байдужий і ви готові зрозуміти і прийняти його. Не перебивайте. Не показуйте свого страху. Відносьтесь до нього серйозно, з повагою;
- Запропонуйте свою підтримку та допомогу. Постарайтесь переконати, щоданий стан (проблеми) тимчасові і швидко пройдуть. Проявіть співчуття і покажіть, що ви поділяєте і розумієте його почуття;
- Поцікавтесь, щонайбільше в даний час турбує підлітка;
- Впевнено опікуйтесь підлітком. Саме це допоможе йому вірити у власні сили;
- Використовуйте слова, речення, які сприятимуть встановленню контакту: розумію, звичайно, відчуваю, хочу допомогти;
- В розмові з підлітком дайте зрозуміти йому, що він необхідний іншим і унікальний як особистість. Кожна людина, незалежно від віку, хоче мати позитивну оцінку своєї діяльності;
- Недооцінка гірша, ніж переоцінка. Надихайте підлітка на високу самооцінку. Вмійте слухати, довіряти і викликати довіру в нього;
- Звертайтесь за допомогою, консультацією до спеціаліста, якщо щось насторожило вас у поведінці підлітка.
Рекомендації класному керівнику з успішної адаптації п’ятикласників до нових умов навчання
- Працюйте над формуванням колективу через різноманітні доручення, змінюючи групи;
- Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах);
- Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі (спостереження, бесіди, анкетування, доручення);
- Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість, терплячість;
- Пам’ятайте: діти потребують ласки, ніжності, співучасті, турботи;
- Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність;
- Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе, ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу.
Рекомендації вчителям, які викладають у 5-х класах з успішної адаптації п’ятикласників до нових умов навчання
- Познайомтеся з методикою викладання в початкових класах і на початку постарайтеся не відступайти від неї;
- Якщо у вас виникли проблеми з учнем порадьтеся з класним керівником, психологом;
- Пам’ятайте: легше з першого уроку викликати до себе довіру, любов дитини, ніж потім подолати недовіру;
- Не змінюйте різко методи роботи, використовуйте ігровий матеріал, інструктажі, пам’ятки, хвилинки релаксації, фізкульт-хвилинки, загадки-цікавинки, хвилинки гумору;
- Протягом уроку та додому давайте конкретні доступні завдання й домагайтесь їх чіткого виконання;
- Щоденно перевіряйте письмові роботи учнів, домагайтеся систематичної роботи над помилками;
- Ретельно обміркуйте заходи та прийоми розвитку мислення, усного та писемного мовлення учнів;
- Розробіть відповідний роздатковий матеріал;
- Забезпечуйте систематичне повторення;
- Уникайте перевантаження дітей;
- Відвідуйте уроки колег, які викладають у 5-х класах;
- Любіть своїх вихованців.
Рекомендації вчителям з успішної адаптації першокласників до навчання в школі
- Враховуйте вікові особливості першокласників: рухову активність, переважання ігрового типу діяльності, недостатню сформованість вольової регуляції;
- Порівнюйте роботу учня лише з його попередніми роботами, а не з роботами інших;
- Уникайте критики учня при свідках, а також вживання слів «завжди», «ніколи»;
- Хваліть учня за найменші досягнення;
- Дозволяйте учневі самостійно оцінювати свою поведінку та її наслідки;
- Створюйте ситуації успіху;
- Зменшуйте кількість заперечних слів та речень. Краще замінити їх на ствердні та позитивно спрямовані;
- Не наполягайте на відповідях біля дошки тих дітей, які виявляють тривожність. Краще об’єднуйте їх угрупки, що працюватимуть разом;
- Для підтримання усних інструкцій використовуйте візуальну стимуляцію;
- Давайте учням можливість виплескувати енергію (фізкультхвилинки, ігри на перервах);
- Надавайте учням можливість висловлювати свої думки, підкреслюйте цінність почутого.
Поради учителям щодо особистісно зорієнтованого підходу у навчанні
Особистісно зорієнтований підхід у навчанні грунтується на сприйнятті індивідуальності, самоцінності дитини як носія суб’єктивного досвіду, який складається у неї з перших днів життя. Учень має право на особистісний шлях розвитку та вибір засобів навчальної діяльності в межах її завдань.
- Учитель, ставлячись до учня як до особистості, дає йому змогу саморозвиватися й самореалізовуватися, враховує його можливості, особливості, здібності. Взаємодія між вчителем та учнем має будуватися на основі єдності позицій, бажань, а не вимушеного спілкування.
- Найголовніше завдання вчителя: максимально активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців, щоб вони самі могли успішно впоратися з різноманітними навчальними, а в подальшому – виробничими проблемами. Дітей слід навчити на оптимальному рівні виявляти свій інтелектуально-вольовий і моральний потенціал.
- Особистість педагога – лише передумова виховання дитини. Трансляція його позитивних якостей відбувається лише тоді, коли він, встановлюючи зв’язки з дітьми, створює й збагачує їхній досвід емоційних переживань.
- Якщо вчитель ставитиметься до учня без справжнього інтересу і поваги, у того не буде жодних підстав сприймати себе як особистість.
- Щоб зрозуміти учня, його думки, почуття, вчинки, треба брати емоційну участь у стосунках з ним, навчитися відчувати до нього постійний інтерес. Позиція безпристрасного арбітра згубна для справи.
- Такому вчителю, форми і способи діяльності якого статичні, не змінюються від уроку до уроку, від року до року, сьогодні нічого робити в класі.
- Якщо учень не сприймає ваших дій (способів впливу) щодо нього, то це означає лише одне: ці дії не відповідають його особистісним особливостям.
- Якщо вам потрібно висловити зауваження учневі, то зробити це слід дружелюбно і з повагою до нього. Ваше несхвалення його поведінки в певній ситуації втратить негативний ефект.
- Якщо виник конфлікт з учнем, не шукайте способів будь-що утвердити свою правоту. Спробуйте знайти взаємоприйнятні шляхи його розв’язання.
- У багатьох своїх учнях учитель вбачає однодумців і спільників. Досягти професійного успіху вчитель може, лише узгоджуючи свої дії з ними.
Техніки позитивного звертання до учнів, що гармонізують соціокультурний простір
Техніка „Я висловлювання” (до класу і до окремого учня)
- Я хотіла б щоб ви (опанували, навчились, засвоїли) допоможіть мені, будь ласка, (зробіть, прочитайте, напишіть, виконайте) …
Техніка надихання (до класу)
- Я хочу вас навчити … Це не просте завдання, але я вірю, що кожен з вас опанує цей
(… спосіб) і ви успішно справитесь з цим завданням. (до учня) - Я ( знаю, відчуваю, бачу, вірю), що ти справишся з цим завданням і в тебе все вийде, зосередься і постарайся..
- Я вірю, що ти знайдеш в собі сили виконати це завдання.
Техніка схвалення (до класу)
- Я така задоволена, що ми всі сьогодні так дружно і злагоджено попрацювали
- Мені приємно про це сказати, що сьогоднішню тему ви так уважно слухали і тому так добре засвоїли. (до учня)
- Як добре, що ти повірив у свої сили і виконав це завдання.
- Як чудово, що ти не зупинився перед труднощами, а подолав їх.
Техніка спонукання (до класу)
- А зараз зосередьтеся, заспокойтеся і постарайтеся вловити основну думку. (до учня)
- Зосередься, подумай і зверни увагу на ось цей пункт.
Комбінація технік надихання-схвалення.
- Надихнути і схвалити як уже успішно зроблену справу. (до класу і до окремого учня)
- Я (вірю, знаю, відчуваю), що ми зробимо цю аплікацію і всі попрацюємо дружно і злагоджено, кожен добре постарається.
Комбінація технік надихання спонукання
- Я( відчуваю, знаю, вірю), що цю задачу зрозуміють всі, тільки зосередьтеся, уважно послухайте і ви всі зрозумієте.
Комбінація технік спонукання-схвалення (до класу і до окремого учня)
- Зосередьтеся, подумайте і ви дасте відповідь на запитання, яке я зараз поставлю.
Я впевнена, що ви добре попрацюєте, дасте чудові відповіді.