Група всебічного розвитку “Паросток”


Готовність дитини до школи

Одні вважають, що потрібно починати готувати малюка з трьох років, інші – за рік до вступу до школи. Але взагалі-то усе дошкільне життя дитини – це і є підготовка до школи. Найголовніше – не впадати в крайності. Не перестаратися із заняттями, викликавши заздалегідь відразу до вчення. Але і не пускати усе на самоплив, сподіваючись, наприклад, на вихователя дитячого саду. Тим більше, якщо ви вибрали школу, вступ в яку схожий на конкурс в престижний ВНЗ.

Оцінити розвиток майбутнього першокласника можна самим або проконсультуватися у дитячого психолога. Спеціальні тести для діагностики готовності до школи зараз цілком доступні, продаються у багатьох книжкових магазинах. Але одна окремо взята методика не дозволяє повністю оцінити усі сторони розвитку дитини. Та все ж така перевірка покаже, над чим варто ще попрацювати до 1 вересня.

Такі тести зазвичай перевіряють:

– розвиток пам’яті (норма при запам’ятовуванні 10 слів – 6 і більше слів);

– чистоту вимови; уміння повторити складне слово; уміння розрізняти звуки в словах;

– розвиток мови (багатство словника, здатність скласти розповідь за  малюнком, переказати почуте і так далі);

– довільна увага (уміння працювати над учбовим завданням впродовж 10 хвилин, не відволікаючись);

– готовність руки до письма (треба скопіювати нескладний малюнок, нескладну фразу);

– уміння діяти по інструкції (намалювати візерунок по клітинках під диктування, скласти візерунок з кубиків за зразком);

– розвиток логічного мислення (уміння знайти схожість-відмінність, узагальнювати, назвати зайвий із запропонованих предметів; розташувати картинки, пов’язані сюжетом, в потрібній послідовності і так далі);

– просторову орієнтацію (уміння назвати, де знаходиться предмет – справа, ліворуч, за, над, під і так далі);

– загальну обізнаність дитини про навколишній світ;

– елементарні математичні навички (порядковий рахунок до десяти, прямий і зворотний; уміння вирішити не складне завдання за допомогою предметів).

Оцінюють також, що притягає дитину в школі (можливість отримати нові знання або чисто зовнішні атрибути – новий рюкзак, цікавий пенал і тому подібне); як він контактує з незнайомими дорослими і дітьми; який у нього особистий темп роботи і багато що інше. Дитину вважають неготовою до школи, якщо він:

– налаштований виключно на гру;

– недостатньо самостійний;

– надмірно збудливий, імпульсивний, некерований;

– не уміє зосередитися на завданні, зрозуміти словесну інструкцію;

– мало знає про навколишній світ, не може порівняти предмети, не може назвати узагальнювальне слово для групи знайомих предметів та ін.;

– має серйозні порушення мовного розвитку;

– не уміє спілкуватися з однолітками;

– не хоче контактувати з дорослими або, навпаки, занадто розв’язний.

При будь-якому рівні готовності ваша дитина буде прийнята в перший клас. Але цілком можливо, що при вступі до школи підвищеного рівня освіти (гімназія, ліцей та ін.) дитину чекає тестування.

Зазвичай, коли говорять про “шкільну” готовність малюка, мають на увазі головним чином його інтелектуальний розвиток. Але є ще одна, не менш важлива сторона. І пов’язана вона з психологічною підготовкою дитини. Ось на які моменти варто звернути увагу.

– Важливо, щоб до школи у дитини був досить різноманітний досвід спілкування з незнайомими людьми – і дорослими і дітьми. Давайте малюкові можливість попрактикувати у встановленні нових контактів. Це може відбуватися в поліклініці, на дитячому майданчику, в магазині.

– Деякі діти губляться, не маючи навички “виживання в натовпі” (зайдіть у будь-яку школу на зміні). В якості тренування час від часу можна узяти сина або дочку на великий розважальний захід, відвідати з ним вокзал або аеропорт, проїхатися в громадському транспорті.

– Не секрет, що не завжди оточення доброзичливе і повне розуміння. Учіть дитину не розгублюватися, коли тебе критикують або – дитячий варіант – дратують. Готуйте його до того, що в школі він може зіткнутися і з негативними оцінками своєї роботи. Тобто, удома важливо мати досвід і похвали, і осуд. Головне, щоб малюк розумів: критикуючи його, ви даєте оцінку не його особі в цілому, а конкретному вчинку. Прекрасно, якщо вироблена досить стійка позитивна самооцінка. Тоді на зауваження або на не занадто високу оцінку учителя дитина не образиться, а постарається щось змінити.

– Важливо для дитини уміти висловлювати свої потреби. Удома оточення розуміє його з півслова або за виразом обличчя. Не варто чекати того ж від учителя або однокласників. Просіть малюка повідомляти про свої бажання словами, по можливості організовуйте такі ситуації, коли йому треба попросити про допомогу незнайомого дорослого або дитину.

– У школі малюк нерідко потраплятиме в ситуації порівняння з однолітками. Значить, варто ще до школи постежити за ним в іграх, що включають момент змагання, конкуренцію дітей. Як він реагує на успіх інших, на свої невдачі і тому подібні ситуації?

– Старайтеся, щоб дитина звикала працювати самостійно, не вимагала постійної уваги і заохочення з боку дорослого. Адже на уроці учитель навряд чи зможе приділити кожному однакову увагу. Поступово переставайте хвалити дитину за кожен крок в роботі – хваліть за готовий результат.

– Привчайте малюка спокійно сидіти і працювати впродовж певного часу. Включайте в розпорядок дня найрізноманітніші заняття, чергуючи спокійну роботу за столом з рухливими іграми. Особливо це важливо для збудливої, рухливої дитини. Поступово він звикне до того, що вищати і носитися можна в певний, “шумний” час. Тоді буде здатний і в школі дочекатися перерви.

– З перших днів ваш першокласник почуватиме себе упевнено, якщо заздалегідь прищепити йому елементарні навички роботи на уроці. Наприклад, навчите правильно тримати олівець, орієнтуватися на сторінці зошита або книги, уважно слухати інструкцію і виконувати її, відлічувати потрібну кількість клітинок і т. д. – Варто пам’ятати ось ще про що. При вступі до загальноосвітньої школи дитина не зобов’язана уміти читати, писати або рахувати. Та все ж новий важливий період у своєму житті краще розпочинати з відчуття “Я можу робити ось це і це”, чим з відчуття “Я не умію нічого, що уміють інші діти”.

Кожного навчального року в закладі «ЗШ І-ІІІ ступенів №12 ВМР» гостинно відкриває свої двері група всебічного розвитку “Паросток”.

Заняття з дітьми проводять учителі початкових класів, які будуть працювати  в майбутніх 1-их класах. Це дає можливість дитині легше адаптуватись до шкільного навчання. На базі групи “Паросток” формуються майбутні 1-і класи.