Інклюзивна освіта
2021 – 2022 н.р.
Одним з основних пріоритетів розвитку сучасної освіти є забезпечення рівних прав на освіту для всіх дітей, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей з інших соціально вразливих груп.
У закладі 8 класів з інклюзивною формою навчання. У них навчається 13 учнів з особливими освітніми потребами. Для соціальної адаптації та гармонійного розвитку дітей з ООП створено освітнє середовище.
Освітнє середовище для учнів з ООП включає:
- психолого-педагогічні послуги;
- корекційно-розвиткові послуги (лікувальна фізкультура, корекційно-розвиткові заняття);
- створення безбар’єрного освітнього простору;
- психолого-педагогічний супровід та розробку індивідуальної програми розвитку для кожної особи з ООП особисто;
- гармонійний розвиток осіб з особливими освітніми потребами.
Корекційно-розвиткові заняття зі спеціалістами будуть проходити згідно розкладу за посиланнями:
Дефектолог
Логопед
Психолог
|
Коваль Людмила Анатоліївна– асистент вчителя 1-Г інклюзивного класу |
|
Верхолюк Аліна Сергіївна– асистент вчителя 2-Д інклюзивного класу |
|
Тарасевич Наталія Вікторівна– асистент 3-А інклюзивного класу |
|
Спеціальна Світлана Петрівна– асистент 3-Б інклюзивного класу |
|
Махлай Тетяна Михайлівна– асистент 4-В інклюзивного класу |
|
Горбатюк Анастасія Вадимівна– асистент 4-Д інклюзивного класу |
|
Токарчук Оксана Миколаївна– асистент 5-Б інклюзивного класу |
|
Вітюк Інна Русланівна– асистент 5-Г інклюзивного класу |
|
Поліщук Юлія Вікторівна– асистент 8-Г інклюзивного класу |
17.11.2021 р. в закладі було проведено тренінг для асистентів вчителів інклюзивних класів “Нейрогімнастика у роботі з дітьми з ООП”. Нейрогімнастичні вправи показують свою ефективність в оптимізації інтелектуальних процесів розумової працездатності, синхронізації роботи півкуль, запам’ятовування інформації та збудження певної ділянки мозку. Результат використання таких вправ – природне сприйняття нового матеріалу, краще його запам’ятовування, розвиток дрібної моторики і координації рухів.
Міський захід – інтервізія для асистентів вчителя інклюзивних класів
13 лютого на базі закладу проведено міський захід – інтервізію для асистентів вчителя інклюзивних класів за темою «Командний підхід в організації діяльності закладу з інклюзивною формою навчання».
У програмі заходу розглянуто важливі та актуальні питання, що допомогли присутнім заглибитись у тему інклюзії та зрозуміти, як сформувати команду супроводу особливої дитини.
Методист ММК Антонішина Ю.М. наголосила на співпрацю вчителя та асистента, які працюють у інклюзивних класах. Дала слушні поради та рекомендації.
Директор ІРЦ №2 Очеретна А.Л. познайомила присутніх з інноваційними технологіями для діагностики та корекції поведінки дітей з особливими потребами.
Директор закладу Вітюк О.Г. розповіла про створене відповідне та безперешкодне освітнє середовище для дітей з особливими освітніми потребами.
Заступник директора Лепетун Л.В. зупинилася на складанні ІПР та роботі команди супроводу дітей з особливими потребами, які навчаються у закладі. Детально розповіла про роль асистента вчителя в роботі команди, зокрема, при створенні індивідуальної програми розвитку дитини.
Практичний психолог Сімонова Л.А. розповіла про роль батьків у навчанні дітей та співпраці у команді супроводу.
Цікаві та креативні майстер-класи провели вчителі початкової школи Нагребецька О.Е., Никончук Н.Д. разом з асистентами Поліщук Ю.В., Махлай Т.М., Спеціальною С.П..
Вчитель початкових класів Ярова Г.М. поділилася досвідом використання здоров’язберігаючих технологій в корекційно відновлювальному процесі.
Вчитель початкових класів Грабовська Н.А. провела майстер-клас по виготовленню казкових героїв, використовуючи інноваційні та нестандартні підходи.
Свято Миколая
Усі учні, які навчаються за інклюзивною формою, беруть активну участь у загальношкільних заходах, відвідують вистави у ляльковому театрі, долучаються до різноманітних акцій.
Для дітей інклюзивної форми навчання силами асистентів вчителя проведено «Свято Миколая», на якому співали й танцювали, грали ігри та виготовляли новорічну іграшку.
Навчання дітей з особливими освітніми потребами
У закладі створено належні умови для навчання дітей з особливими освітніми потребами. На І поверсі обладнано релаксаційну кімнату для психологічного розвантаження та для занять з корекційним психологом. Вчителі, які працюють з учнями з ООП, та асистенти постійно поновлюють навчальні матеріали та засобами навчання.
У жовтні проведено засідання «Школи батьківства», на якому педагогічний колектив та батьки дітей інклюзивної форми навчання обговорили ряд питань:
- цілі навчання;
- адаптація учнів до навчання;
- оцінювання учнів;
- поради психолога;
- плани на І семестр.
За І семестр 2019-2020 н.р. проведено два консиліуми про результати навчання цих учнів та успішністю засвоєння знань за участю заступника директора, класних керівників, вчителів – предметників, асистентів вчителя, психолога школи та батьків.
Міжнародна конференція “Інклюзія. Досвід, який спрацював. Голоси змін”
14 вересня 2019 року в місті Львів відбулася міжнародна конференція “Інклюзія. Досвід, який спрацював. Голоси змін” .
Одна надихаюча конференція здатна змінити підхід до освіти.
Спікер конференції : Dr .Theresa Cianciolo MA , MS, PhD USA Vermont надихнула освітян змінити погляд на підхід до освіти.
Це був справжній інтенсивний формат освітньої конференції, на якій піднімалися питання:
– Стратегія інклюзивної освіти , мета .
– Організація інклюзивної освіти в США від д/у до робочого місця .
– Результати , які очікуються та методи їх виконання . Які результати насправді .
– Моніторинг та оцінка .
– Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами .
– Вчитель – предметник , асистент дитини , асистент вчителя – освіта , обов’язки .
– Участь батьків .
– Шкільні уроки закінчилися . Що далі ? Додаткові освітні послуги
– Професійна освіта дітей з особливими освітніми потребами , реалізація своїх здібностей .
– Ставлення до дітей з особливими освітніми потребами : повага та емпатія , соціальна відповідальність .Фантастика чи дійсність.

Cемінар «Інклюзивна освіта: запитання та відповіді»
10 вересня 2019 року заклад взяв участь в семінарі «Інклюзивна освіта: запитання та відповіді» за участю громадської організації «Українська спілка інвалідів – УСІ» та директорату інклюзивної та позашкільної освіти м. Києва. На семінарі була висвітлена інформація щодо впровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Своїм досвідом з вінницькими колегами та батьками поділилась керівник експертної групи з питань інклюзивного навчання Самсонова Лариса Станіславівна.
Відкриті уроки у класах з інклюзивною формою навчання для слухачі курсів ВАНО
15 березня на базі закладу проведено уроки у класах з інклюзивною формою навчання. Слухачі курсів ВАНО мали можливість ознайомитися з роботою вчителів початкових класів та асистентів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами.
Проведено урок математики у 1-Д класі (вчитель Мартинюк О.Д., асистент вчителя Вітюк І.Р.) та урок з основ здоров’я у 2-Б класі (вчитель Нагребецька О.Е., асистент вчителя Никончук Н.Д.).
Асистенти вчителя під керівництвом учителя працюють з учнями індивідуально та в невеликих групах, виконуючи різну діяльність для підсилення та покращення вивчення освітньої програми.
Асистенти вчителів разом з учителями збагачують навчальну програму й допомагають учням набувати вмінь та знань, які їм будуть необхідні для повноцінного життя в класі, в школі та в суспільстві.
“Рівний рівному”
У закладі з 03.12.2018 року по 07.12.2018 року було проведено інформаційно-роз’яснювальний тижневик «Рівний рівному» щодо впровадження інклюзивної освіти.
У всіх класах протягом тижневика проведені уроки доброти «У душах людських хай палає тепло». Оформлено змінний стенд «Щоб нас розуміли, щоб ми розуміли». У день відкриття декадника після 3 уроку проведено засідання старостату на тему «Кожна людина унікальна та неповторна». На нараді вчителів початкових класів виступила керівник МО Кухар М.П. на тему «Інклюзивна освіта в школі. Всі ми різні, всі ми рівні». Заступником директора з навчально-виховної роботи Лепетун Л.В. проведено моніторинг готовності педагогічного колективу до впровадження інтегрованого та інклюзивного навчання.
З 03.12.2018 року по 07.12.2018 року відбулася виставка дитячих робіт на тему «Повір у себе, і в тебе повірять інші», на якій були представлені вироби та композиції дітей з особливими освітніми потребами.
Заступником директора з навчально-виховної роботи Лепетун Л.В., та класними керівниками тих класів, де навчаються діти з інвалідністю, проведено індивідуальну роботу з окремими батьками щодо часткової інтеграції у навчальний заклад. Класні керівники тих класів, де навчаються діти, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку, постійно залучають їх до позакласної й виховної роботи. Діти з особливими потребами беруть участь у проектах, акціях, екскурсіях, конкурсах.
Проведено батьківський лекторій «Робота в родині, що має дитину з обмеженими можливостями». У бібліотеці закладу Васильченко Л.В. було оформлено тематичну виставку до Міжнародного Дня людей з інвалідністю.
Для того, щоб реалізація інклюзивної освіти була успішною, в закладі створюються відповідні умови – матеріально-технічна база, методичне забезпечення, відповідне навчання педагогів працювати в умовах інклюзії, в рамках самоосвіти поглиблюються знання з педагогіки та психології.